Marianne Scherjon
Marianne Scherjon is een Nederlandse dirigente die bekend staat om haar werk in de koorwereld. Ze heeft een ruime achtergrond in de muziekeducatie en koordirectie en heeft met diverse koren gewerkt.
Marianne kenmerkt zich door haar inspirerende en energieke aanpak, waarbij ze streeft naar een balans tussen techniek en muzikale expressie. Ze geeft aandacht aan zowel stemtechniek als interpretatie.
Wat heeft je eigenlijk doen besluiten om bij sKoor te komen?
Toen ik inviel, beviel dat heel goed. Ik vond het erg leuk, vooral de muziek, het niveau van het koor en de groep mensen. Daarnaast zingen mijn dochter en mijn neef ook in het koor. Dat beviel zo goed dat ik dacht: als ik ooit nog een koor erbij zou willen, dan zou het sKoor zijn. En toen vroegen jullie me of ik dirigent wilde worden.
Als je ons vergelijkt met de andere koren die je hebt gehad, waar zie je dan de grote verschillen?
Het repertoire onderscheidt zich duidelijk. Ik heb geen ander koor dat specifiek popmuziek zingt. Mijn andere koren zingen voornamelijk klassieke religieuze muziek of tijdloze stukken. Het mannenkoor zingt popnummers, maar niet de laatste pophits. Een kleiner mannenkoor zingt bekende liedjes in dialect, met een vrolijke kwinkslag. Coro Classico, een projectkoor, bereidt zich vooral voor op optredens van Viva Classic Live.
Dus je hebt dan een aantal verschillende type koren. Wat neem je dan mee van het een naar het andere?
Ik neem eigenlijk niks mee, behalve de inzingoefeningen, die zijn vaak hetzelfde. Bij elk koor doe ik wat dat koor nodig heeft, ze hebben ook heel verschillend repertoire. Mijn werkwijze neem ik ook overal mee; ik houd van doorwerken, op een ontspannen manier maar geconcentreerd werken, korte fragmenten per stem en daarna gelijk samen. Veel koorleden van het Franciscuskoor lezen van blad en bij jullie gaat het instuderen van nieuwe nummers ook snel.
Jullie werken met inzingbanden, Mannenkoor de Meulezengers ook, terwijl het Franciscuskoor dat niet doet. Er zijn wat overeenkomsten, maar vooral verschillen, zoals in groepssamenstelling en muziekstijl. Die variatie is fijn. Ik zou geen vier mannenkoren willen; ik heb er twee, maar die zijn compleet verschillend.
Je hebt het koor een tijdje vervangen. Wat heeft je nou verrast?
Ik weet niet precies wat me het meest verrast heeft, maar in ieder geval dat ik met jullie kon doorwerken waardoor we veel nieuwe muziek hebben voorbereid. Het is fijn dat jullie dat zelf ook prettig vinden. Het niveau van sKoor is goed en jullie zingen meestal 5-stemmige arrangementen en houden van een uitdaging. Ik heb zelfs een achtstemmig stuk geschreven en vond het leuk om dat met jullie uit te proberen, omdat ik merkte dat jullie dat aankonden.
Is er nog iets waarvan je zegt, dit wil ik echt bereiken een keer, of iets nieuws uitproberen?
Wat ik graag wil, is mijn eigen “sausje” toevoegen. Dat de interpretatie van een nummer, via mijn handen zichtbaar wordt voor jullie, zodat het een gezamenlijke beleving wordt. Dat zal steeds meer groeien ook vanwege het gebruik van de mp3’s zodat ik niet zelf piano hoef te spelen als sCombo er niet is. Ik ben gewend om veel aan te geven, we moeten samen een goede modus vinden wat jullie aan aanwijzingen nodig hebben. Ik hou van balans en klankkleuren, zoals jullie hebben gemerkt. Het moet blijven mengen en een eenheid vormen ook als er een choreografie bij een nummer is.
Waar kunnen wij als sKoor nou nog in verbeteren?
Beter naar elkaar luisteren. Zing je in balans met de lead, met je stemgroep, met de andere partijen, met het hele koor?
Is er nog iets wat jij nog graag wilt vertellen? Wat je nog niet verteld hebt?
Wat een luxe om elke maand gebruik te kunnen maken van een eigen sCombo. Ik hoop dat we samen nog veel leuke muzikale dingen gaan doen.
Zo’n sKoorfeest is echt bijzonder, uniek en ontzettend leuk. Iedereen actief en betrokken. Dat zie je bijna nergens meer.